Rahmi koç, sakal ve bıyık meselesi üzerine

rahmi koçHer şey Rahmi Koç’un Hürriyet Gazetesi yazarı Ayşe Arman’la yapmış olduğu söyleşide Ayşe Arman’ın kendisine ” Ne tür 
insanları kesinlikle işe almazsınız? ” sorusuna Rahmi Koç’un ” Sakallı, bıyıklı adam katiyen almam.” sözü ile patlak 
verdi.Esasında Rahmi Koç bu cümlesinin devamında bir çok söz söyledi fakat Türkiye halkı olarak uzun uzun cümleler arasından kısa olan ve dikkat çeken cümleleri kesip, tek başlarına bakıldığında her yöne çekilebilecek olan bu cümlelere istediğimiz anlamları vermekte üzerimize su dökecek başka bir topluluk tanımam.

Esasında bu sarf ettiği cümlelerin çok değil hemen aynı paragrafta ve alt paragraflara insanlar baksaydı Rahmi Koç’un 
kıyafetlere verdiği önemi sadece işyerlerinde çalışanlar için değil evinde çalışan hizmetçi ve evin bir nevi kahyası 
konumunda olan kişi içinde geçerli olduğu görülebilirdi.Zaten ilerleyen cümlelerde tatillerinin bile bir plan dahilinde yaptığını söyleyen bir kişinin işinde plansız herhangi bir işlem olamayacağını düşünmemek abes kaçar.
Asıl ortalığı bulandıran ise Rahmi Koç’un daha sonra olayın büyümesi Başbakan Tayyip Erdoğan’ın kendisini ayrımcılık yapmakla suçlaması ile birlikte sakallı yerine traşsız demek istemesi fakat bu cümleyi kullanmayıp sakallıları çalıştırmam demesinden  kaynaklanıyor.Yargıtay 9. Hukuk Dairesi üyeleri, işverenin işyerinde bıyıklı ve sakallı olanları çalıştırmama hakkı olduğunu ve bunun ‘ayrımcılık’ olarak değerlendirilmemesi gerektiğini belirterek, “İşle uyuşmadığı zaman bıyık ve sakalı haklı fesih nedeni yapıyoruz. Bıyık ve sakal istememek ayrımcılığa girmez. Bıyık ve sakal istememek işverenin yönetim hakkı içine girer” dedi ve böylelikle Rahmi Koç’un isteğinin esasında kanuni sınırlar içerisinde olduğunu açıklamış oldu.

İnsanların işyerlerinde nasıl giyineceğine o işyerinin sahibi verir.Misal Tekstilbank’ta erkeklerin kısa kollu gömlek giymesi , kahverengi olan giyim eşyalarını kullanmaları yasak olmasına karşın Fortisbank’ın belirli bölümlerinde ” casual ” denilen günlük kıyafetler giyilmesi serbest ki Rahmi Koç’ta işyerlerinde 1 Haziran’dan 15 Eylül’e kadar bu uygulamaya gittiklerini söylüyor.Hoş Yapı kredi bankası Koç’a ait olmasına karşın Çukurova’da iken free friday uygulaması Koç’a geçince komşusu olan İş bankası’na özenip  “free friday” uygulamasını kaldırmıştır.

Günümüz Türkiye’sin de işyerlerine baktığımızda misal Maslak’tan başlayıp Levent, Gayrettepe, Mecidiyeköy, Osmanbey, Taksim, Gümüşsuyu hattında birçok kişi çalışmakta ve bu işyerlerinde çalışan erkekler her gün sakal traşı olup bu şekilde işyerlerine 
gitmektedirler.Ayrıca takım elbise giyme ve kravat takma zorunlulukları vardır.Hatta bu o kadar alışılmıştır ki iş örüşmelerinde bu tarz konuların konuşulduğunu dahi düşünmemekteyim.Zira şayet kurumsal bir firmada çalışıyorsanız muhakkak bu 
şekilde işe gitme zorunluluğunuzun var olduğunu bilirsiniz.Bilmiyorsanız iş yaşamında bunu hemen öğrenirsiniz zaten.Şayet bir işveren çalışanlarına kravat takmama ya da günlük giyim şeklinde işe gelme gibi bir istekte bulunursa bu tamamen işverenin bileceği iştir.Burada hiç kimse bu işverene baskı yapamaz.Şayet çalışırken takım elbise giyip kravat takmadan çalışamam diyen bir kişi burada çalışmak istemeyip işini değiştirebilir.Burada alacağı kararla işten çıkıp kendi isteklerine göre işveren eminim bir çok kişi bulacaktır.Burada önemli olan işverenin kararlarıdır.Başbakanın çıkıp bu ayrımcılıktır demesi çok yanlıştır.Zira başbakan yani bu ülkedeki bir çok kurumun işvereni olan kişi kendi kurumlarında sakallı memur, başörtülü bayan öğretmen çalışmasına  izin vermemektedir.Nasıl devlet kendi kurallarını koymuş ve kendinde çalışacak kişilerin bu kurallara  uymasını istiyorsa işverenlerde kendi işyerlerinde istedikleri kılık kıyafet kurallarını koyma serbestiyeti vardır.Ayrıca birisi sakallıyım diye çalıştırılmıyorsa ve bu oran çok yükselmişse zaten devlet denen erk hemen gücünü , kimilerine göre despot bir şekilde, kanun şekli ile gösterecek ve 50 kişiden fazla işçi çalıştıran işyerlerinin yüzde 1 oranında sakallı işçi  çalıştırma zorunluluğu getireceğine inanıyorum.Bunu terör mağduru ve eski hükümlü çalıştırma zorunluluğunda görüyoruz.

Rahmi Koç’a verilen tepkiler son derece duygusal olmakta ve mantıklı bir düşünce süzgecinden geçmeden yapılmaktadır.Esas sorun  olan bu tartışmaya başbakan konumunda bir kişinin tepki vermesidir.ÖZ itibari ile olayı tersten bakmaya çalışalım.Bir işveren ben işyerimde sakallı insanlar çalıştırırım, sakalsız kimseleri çalıştırmam demesi ile hiç bir farkı yoktur.Lakin bunu birisi  söyledi mi hemen “irtica hortları” , “şeriatın ayak sesleri” gibi sözlerle gelecek olan kişilerin şimdi Rahmi Koç’ a destek verenlerin ileride bunu söyleyecek işverenlere tepki gösterecek olmaları ve Koç’a tepki gösteren kimi zihniyetteki insanların ise tersi durumda şimdiki durumu kabullenmeleri olacaktır.

Hiç kimsenin kimseyi zorla çalıştırmadığı ülkemizde insanların çalışma kılık kıyafetini işverenlerden başka kimsenin  belirleme hakkı yok olduğu düşüncesinde olan insanların var olduğunu bilmek çok hoş bir duygu.

 

entelektüel

Edebiyatı sever, şiir dinlemeyi sever, liberal ve politik bir kişidir.

E-posta adresiniz gösterilmeyecek. Gerekli alanlar * ile işaretlidir.

*